Mysłowice – miasto położone w południowej Polsce, w województwie śląskim, w centrum Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (GOP). Patronem miasta jest ustanowiony bullą papieską w roku 2000 św. Jan Chrzciciel. Postać świętego umieszczona jest również w herbie miejskim zatwierdzonym przez MSW RP w 1937 roku i opublikowanym w Monitorze Polskim nr 130, poz. 207


Położenie

Miasto leży w obrębie Wyżyny Katowickiej i Pagórów Jaworznickich, położone jest w południowej części Wyżyny Śląskiej.

Mysłowice graniczą od zachodu z Katowicami, od północy z Sosnowcem, od wschodu z Jaworznem, a od południa z Imielinem oraz Lędzinami.

Warunki hydrograficzne

Przez miasto przepływa Czarna Przemsza, która w pobliżu Mysłowic łączy się z Białą Przemszą, tworząc Przemszę. Przez miasto przepływa także Bolina oraz Rów Kosztowski.

Podział administracyjny

Mysłowice podzielone są na następujące osiedla:

* Bończyk – Tuwima

* Brzezinka,

* Brzęczkowice

* Centrum

* Dziećkowice,

* Janów Miejski - Ćmok

* Kosztowy,

* Krasowy,

* Larysz i Hajdowizna,

* Morgi

* Piasek

* Słupna

* Stare Miasto

* Szopena – Wielka Skotnica

* Wesoła – Ławki

wtorek, 11 stycznia 2011

KOŚCIÓŁ MARIACKI


Najstarszą, masywną budowlą Mysłowic jest kościół pod wezwaniem Narodzenia Najświętszej Marii Panny. Budowla kościoła sięga okresu lokacji miasta, tj. połowy XIV wieku, chociaż dzisiejsza jego sylwetka wcale na to nie wskazuje. W okresie gotyckim kościół posiadał smukłą sylwetkę; był posadowiony na rzucie kwadratu, z absydą od wschodu i wieżą od zachodu. Jeszcze w renesansie jego wnętrze nakryte było drewnianym stropem, ściany były polichromowane, co potwierdzają fragmentarycznie zachowane malowidła nad pachami sklepienia nawy. Potrzeby użytkowe, a także reagowanie na nowe prądy artystyczne spowodowały rozbudowę kościoła. Rozbudowa ta następowała w dwóch fazach. W pierwszej fazie, staraniem Anny Katarzyny Salomonowej – właścicielki dóbr mysłowickich, na początku XVII wieku przesklepiono i przedłużono wnętrze kościoła o jedno przęsło, od wschodu dobudowano dwupoziomową zakrystię, a korpus kościoła opięto przyporami. Wówczas też skrócono otwory okienne i przesklepiono je otworem półpełnym. W drugiej fazie rozbudowy, w latach 1741-1744, z inicjatywy ks. Jerzego Antoniego Mieroszewskiego dobudowano od strony wschodniej trójbocznie zamknięte, dwuprzęsłowe prezbiterium. Wnętrze kościoła rozczłonkowano filarami przyściennymi, dzięki czemu otrzymało ono barokowy wystrój. Sklepienie prezbiterium przyozdobiono plafonem z obrazem Matki Boskiej Wniebowziętej, łuk tęczy – stiukowymi kartuszami z datą przebudowy kościoła, krucyfiksem i monogramem “Św. Anna”, a podniebienie sklepienia nawy – ornamentem siatki regencyjnej. Na parapecie chóru muzycznego umieszczono dekorację stiukową z herbem “Ślepowron” w kartuszu. W XVIII wieku wyposażono kościół w barokową ambonę i 8 ołtarzy, z których główny został w 1839 roku przebudowany z zatarciem cech stylowych. Pomimo tych zmian kościół posiadał nadal swoistą sylwetkę gotycką; utracił ją dopiero po pożarze w 1901 roku, kiedy to obniżono kalenicę dachu, wieżę nakryto baniastym hełmem z podwójnymi latarniami, a jej naroża przyozdobiono kamiennymi boniami. Elewacja zachodnia otrzymała wówczas wolutowe kamienne szczyciki. Dopiero rozebranie narożnych przypór i zamurowanie prześwitów ostrołukowych w ścianach przyziemia wieży, uformowało ostatecznie barokowy wygląd kościoła, który utrzymał się po dzień dzisiejszy. W kościele prowadzone są od 1997 roku prace remontowo-konserwatorskie, skupione głównie na scalaniu rozwarstwiających się murów i na ograniczaniu podmakania ścian. W poprzedzającym je rozpoznaniu tynków ujawniono obecność kilku wcześniejszych warstw malarskich. Najstarszą, z okresu po pożarze w 1901 roku, uznano za nader cenną, zasługującą na odsłonięcie i poddanie zabiegom konserwatorskim. Wdrożenie tego przedsięwzięcia ma dla historii kultury naszego regionu ogromne znaczenie, gdyż ponowne eksponowanie w tak wielkiej skali malarstwa monumentalnego z początków naszego stulecia, niedocenianego przez dziesiątki lat, jest aktem pionierskim. Istnieją ponadto przesłanki, iż odsłonięta polichromia jest w naszym środowisku kulturowym najstarszym przykładem ingerencji konserwatorskiej w rozwiązywaniu kolorystyki wnętrza w zabytkowym obiekcie sakralnym. Spośród elementów wyposażenia wnętrz, poddawanym również zabiegom konserwatorskim, na szczególną uwagę zasługuje malowany na desce obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem, dotychczas datowany na przełom XVI/XVII wieku. Ostatnio przeprowadzone badania obrazu ujawniły jego wyjątkowy poziom artystyczny; sugerują także znacznie wcześniejszą datę powstania tego wybitnego dzieła.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz